„112” ratuje życie

112

11 lutego przypada Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112, pod który można dzwonić bezpłatnie z telefonu stacjonarnego lub komórkowego na terenie całej Unii Europejskiej. W sierpniu minie 25 lat odkąd usługa ta została wprowadzona w życie. Mimo to wciąż tylko co drugi mieszkaniec wspólnoty wskazuje 112 jako numer pozwalający na uzyskanie pomocy we wszystkich krajach UE.

Europejski numer 112 dostępny jest bezpłatnie na obszarze całej Unii Europejskiej, a także w niektórych krajach spoza UE – np. w Szwajcarii. Ponadto, jest on dostępny na całym świecie w sieci komórkowej GSM. Poprzez numer 112 rozmówca uzyskuje połączenie ze specjalnie przeszkolonym operatorem. W zależności od krajowych regulacji, odpowiada on na zgłoszenie bezpośrednio lub przekazuje je do odpowiednich służb ratunkowych (lokalnej policji, straży pożarnej lub lokalnego pogotowia ratunkowego).

Numer 112 dostępny jest przez całą dobę, a osoba dzwoniąca może uzyskać pomoc nawet jeśli nie jest w stanie określić swojego położenia. Operatorzy sami lokalizują wtedy rozmówcę i przekazują tą informację służbom ratunkowym. W wielu krajach, operatorzy udzielają informacji i pomocy nie tylko w swoich językach narodowych, ale także w języku angielskim czy francuskim.

Numer 112 funkcjonuje obecnie we wszystkich państwach członkowskich UE równolegle z krajowymi numerami alarmowymi (np. 999 lub 110). Dania, Finlandia, Malta, Holandia, Portugalia, Rumunia oraz Szwecja postanowiły przyjąć numer 112 jako swój jedyny lub podstawowy krajowy numer alarmowy.

Czytaj więcej

źródło: ec.europa.eu/polska